تبلیغات
دفتر یادداشت محب علی - تفسیر؛ "خداى مهربان بر عرش تسلط دارد." /کتاب توحید/شیخ صدوق(اعلى الله مقامه الشریف)

تفسیر؛ "خداى مهربان بر عرش تسلط دارد." /کتاب توحید/شیخ صدوق(اعلى الله مقامه الشریف)

جمعه 24 خرداد 1392 11:23 ب.ظنویسنده : محب علی

 
از سلمان فارسى، در یك حدیث طولانى نقل شده است كه جاثلیق (رهبر مسیحیان) به همراه صد نفر از مسیحیان، بعد از رحلت رسول گرامى اسلام، به مدینه آمدند و از ابوبكر سؤالاتى پرسیدند كه نتوانست جواب بدهد و آنها را به سوى امیر مؤمنان على بن ابى طالب (علیه السلام) راهنمایى كردند كه از آن حضرت سؤال پرسیدند و ایشان نیز جواب داند.

یكى از سؤالات آنها این بود كه از خداوند آگاه كن كه خداوند كجاست و كجا بوده است؟

امام على (علیه السلام) فرمودند: پروردگار بزرگ، به مكان وصف نمى‏شود. او همان طور است كه بوده و همان طور خواهد بود و اندازه و كیفیت (هم) ندارد.

جاثلیق گفت: راست گفتى. سپس پرسید: مرا از پروردگار آگاه كن كه آیا در دنیا یا در آخرت است؟

فرمودند: خداوند قبل از دنیا همیشه بوده و همیشه خواهد بود. او، تدبیر كننده (اداره كننده) دنیا و آگاه به آخرت است. اما این كه دنیا و آخرت بر او تسلط داشته باشند، خیر، این گونه نیست. اما آن چه در دنیا و آخرت وجود دارد را مى‏داند.

جاثلیق گفت: راست گفتى. خداوند تو را رحمت كند. سپس گفت: مرا از پروردگار خود آگاه كن كه آیا چیزى را حمل مى‏كند و یا او خودش حمل مى‏شود؟

فرمودند: پروردگار ما، حمل مى‏كند اما حمل نمى‏شود.

جاثلیق گفت: او چگونه حمل مى‏كند؟ در حالى كه در انجیل دیده‏ایم: عرش پروردگارت را در آن روز (قیامت) هشت (فرشته) بالاى سرشان حمل مى‏كنند.

فرمودند: فرشتگان، عرش (الهى) را حمل مى‏كنند و عرش، آن طورى كه گمان مى‏كنى نیست كه مثل تخت باشد، بلكه عرش، چیزى محدود و آفریده شده‏اى است كه قابل اداره مى‏باشد و پروردگار بزرگ تو، صاحب آن است. نه این كه خداوند روى آن (نشسته) است مثل همان طورى كه چیزى روى چیزى باشد و به فرشتگان دستور به حمل عرش را مى‏دهد و آنها نیز عرش را به واسطه توانى كه دارند، حمل مى‏كنند.

جاثلیق گفت: راست گفتى. خداوند تو را رحمت كند.

البته حدیث طولانى است كه ما به اندازه نیاز آورده‏ایم و تمام حدیث را در آخر كتاب نبوت بیان كرده‏ ایم.

کتاب توحید / شیخ صدوق(اعلى الله مقامه الشریف)  / باب چهل و هشتم / درباره تفسیر فرموده‏ى خداوند كه مى‏فرماید : " خداى مهربان بر عرش تسلط دارد." حدیث شماره  3


حَدَّثَنَا أَبُو الْحُسَیْنِ مُحَمَّدُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ الْفَارِسِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ أَبُو سَعِیدٍ النَّسَوِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو نَصْرٍ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الصُّغْدِیُّ بِمَرْوَ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ بْنِ الْحَكَمِ الْعَسْكَرِیُّ وَ أَخُوهُ مُعَاذُ بْنُ یَعْقُوبَ قَالا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سِنَانٍ الْحَنْظَلِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَاصِمٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ قَیْسٍ عَنْ أَبِی هَاشِمٍ الرُّمَّانِیِّ عَنْ زَاذَانَ عَنْ سَلْمَانَ الْفَارِسِیِّ فِی حَدِیثٍ طَوِیلٍ یَذْكُرُ فِیهِ قُدُومَ الْجَاثِلِیقِ الْمَدِینَةَ مَعَ مِائَةٍ مِنَ النَّصَارَى بَعْدَ قَبْضِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ سُؤَالَهُ أَبَا بَكْرٍ عَنْ مَسَائِلَ لَمْ یُجِبْهُ عَنْهَا ثُمَّ أُرْشِدَ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع فَسَأَلَهُ عَنْهَا فَأَجَابَهُ وَ كَانَ فِیمَا سَأَلَهُ أَنْ قَالَ لَهُ أَخْبِرْنِی عَنِ الرَّبِّ أَیْنَ هُوَ وَ أَیْنَ كَانَ فَقَالَ عَلِیٌّ ع لَا یُوصَفُ الرَّبُّ جَلَّ جَلَالُهُ بِمَكَانٍ هُوَ كَمَا كَانَ وَ كَانَ كَمَا هُوَ لَمْ یَكُنْ فِی مَكَانٍ وَ لَمْ یَزُلْ مِنْ مَكَانٍ إِلَى مَكَانٍ وَ لَا أَحَاطَ بِهِ مَكَانٌ بَلْ كَانَ لَمْ یَزَلْ بِلَا حَدٍّ وَ لَا كَیْفٍ قَالَ صَدَقْتَ فَأَخْبِرْنِی عَنِ الرَّبِّ أَ فِی الدُّنْیَا هُوَ أَوْ فِی الآْخِرَةِ قَالَ عَلِیٌّ ع لَمْ یَزَلْ رَبُّنَا قَبْلَ الدُّنْیَا وَ لَا یَزَالُ أَبَداً هُوَ مُدَبِّرُ الدُّنْیَا وَ عَالِمٌ بِالآْخِرَةِ فَأَمَّا أَنْ یُحِیطَ بِهِ الدُّنْیَا وَ الآْخِرَةُ فَلَا وَ لَكِنْ یَعْلَمُ مَا فِی الدُّنْیَا وَ الآْخِرَةِ قَالَ صَدَقْتَ یَرْحَمُكَ اللَّهُ ثُمَّ قَالَ أَخْبِرْنِی عَنْ رَبِّكَ أَ یَحْمِلُ أَوْ یُحْمَلُ فَقَالَ عَلِیٌّ ع إِنَّ رَبَّنَا جَلَّ جَلَالُهُ یَحْمِلُ وَ لَا یُحْمَلُ قَالَ النَّصْرَانِیُّ فَكَیْفَ ذَاكَ وَ نَحْنُ نَجِدُ فِی الْإِنْجِیلِ وَ یَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ یَوْمَئِذٍ ثَمانِیَةٌ فَقَالَ عَلِیٌّ ع إِنَّ الْمَلَائِكَةَ تَحْمِلُ الْعَرْشَ وَ لَیْسَ الْعَرْشُ كَمَا تَظُنُّ كَهَیْئَةِ السَّرِیرِ وَ لَكِنَّهُ شَیْ‏ءٌ مَحْدُودٌ مَخْلُوقٌ مُدَبَّرٌ وَ رَبُّكَ عَزَّ وَ جَلَّ مَالِكُهُ لَا أَنَّهُ عَلَیْهِ كَكَوْنِ الشَّیْ‏ءِ عَلَى الشَّیْ‏ءِ وَ أَمَرَ الْمَلَائِكَةَ بِحَمْلِهِ فَهُمْ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ بِمَا أَقْدَرَهُمْ عَلَیْهِ قَالَ النَّصْرَانِیُّ صَدَقْتَ رَحِمَكَ اللَّهُ‏

و الحدیث طویل أخذنا منه موضع الحاجة و قد أخرجته بتمامه فی آخر كتاب النبوة




زندگیمانه ابوجعفر محمد بن علی اب بابویه قمی (شیخ صدوق)
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=90726

آخرین ویرایش: دوشنبه 3 تیر 1392 01:12 ب.ظ

 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.