تبلیغات
دفتر یادداشت محب علی - مطالب مرداد 1394

طریقه عریضه نویسی

پنجشنبه 8 مرداد 1394 04:14 ب.ظنویسنده : محب علی

 

مجلسی (به نقل از مصباح کفعمی) نقل مى کند که هر که حاجتى داشته باشد، آن را در رقعه و نامه اى بنویسد و در قبور یکى از امامان (ع) بیاندازد و یا آن را ببندد و مهر کند و از خاک پاک گل بسازد و نامه را در میان آن بگذارد و در نهرى یا چاهى عمیق یا گودال آبى بیاندازد و آن نامه به حضرت صاحب الزمان (عج) مى رسد و آن حضرت عهده دار برآوردن حاجت او مى گردد. و نامه اى که نوشته مى شود با این عبارت است:

 

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ کَتَبْتُ إِلَیْکَ یَا مَوْلَایَ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکَ مُسْتَغِیثاً وَ شَکَوْتُ مَا نَزَلَ بِی مُسْتَجِیراً باللهِ عَزَّ وَ جَلَّ ثُمَّ بِکَ مِنْ أَمْرٍ قَدْ دَهِمَنِی وَ أَشْغَلَ قَلْبِی وَ أَطَالَ فِکْرِی وَ سَلَبَنِی بَعْضَ لُبِّی وَ غَیَّرَ خَطَرَ النِّعْمَةِ للهِ عِنْدِی أَسْلَمَنِی عِنْدَ تَخَیُّلِ وُرُودِهِ الْخَلِیلُ وَ تَبَرَّأَ مِنِّی عِنْدَ تَرَائِی إِقْبَالِهِ لِی [إِلَیَ‏] الْحَمِیمُ وَ عَجَزَتْ عَنْ دِفَاعِهِ حِیلَتِی وَ خَانَنِی فِی تَحَمُّلِهِ صَبْرِی وَ قُوَّتِی فَلَجَأْتُ فِیهِ إِلَیْکَ وَ تَوَکَّلْتُ فِی الْمَسْأَلَةِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ثَنَاؤُهُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْکَ وَ فِی دِفَاعِهِ عَنِّی عِلْماً بِمَکَانِکَ مِنَ اللَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَلِیِّ التَّدْبِیرِ وَ مَالِکِ الْأُمُورِ وَاثِقاً مِنْکَ بِالْمُسَارَعَةِ فِی الشَّفَاعَةِ إِلَیْهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ فِی أَمْرِی مُتَیَقِّناً لِإِجَابَتِهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى إِیَّاکَ بِإِعْطَائِی سُؤْلِی وَ أَنْتَ یَا مَوْلَایَ جَدِیرٌ بِتَحْقِیقِ ظَنِّی وَ تَصْدِیقِ أَمَلِی فِیکَ فِی أَمْرِ کَذَا وَ کَذَا مِمَّا لَا طَاقَةَ لِی بِحَمْلِهِ وَ لَا صَبْرَ لِی عَلَیْهِ وَ إِنْ کُنْتُ مُسْتَحِقّاً لَهُ وَ لِأَضْعَافِهِ بِقَبِیحِ أَفْعَالِی وَ تَفْرِیطِی فِی الْوَاجِبَاتِ الَّتِی للهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیَّ فَأَغِثْنِی یَا مَوْلَایَ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکَ عِنْدَ اللَّهْفِ وَ قَدِّمِ الْمَسْأَلَةَ للهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی أَمْرِی قَبْلَ حُلُولِ التَّلَفِ وَ شَمَاتَةِ الْأَعْدَاءِ فَبِکَ بَسَطَتِ النِّعْمَةُ عَلَیَّ وَ أَسْأَلُ اللهَ جَلَّ جَلَالُهُ لِی نَصْراً عَزِیزاً وَ فَتْحاً قَرِیباً فِیهِ بُلُوغُ الْآمَالِ وَ خَیْرُ الْمَبَادِی وَ خَوَاتِیمِ الْأَعْمَالِ وَ الْأَمْنِ مِنَ الْمَخَاوِفِ کُلِّهَا فِی کُلِّ حَالٍ إِنَّهُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ لِمَا یَشَاءُ فَعَّالُ وَ هُوَ حَسْبِی وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ فِی الْمَبْدَإِ وَ الْمَآل‏. [1]

آن گاه بالاى آن نهر جارى یا گودال آب مى آید و بر یکى از وکلاى حضرت اعتماد و توجه نماید (یعنى به عثمان بن سعید عمروى یا فرزندش محمد بن عثمان یا حسین بن روح و یا على بن محمد سمرى که از وکلاى خاص حضرت حجت (عج) بوده اند) و سپس نامه خود را در آن نهر و یا چاه و یا گودال آب بیاندازد که ان شاءالله حاجت او برآورده مى شود. [2]


[1] . مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 91، ص 29 – 30، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404ق.

[2] . شیخ عباس، قمی، منتهى الآمال، ج 2، ص 869، انتشارات هجرت، چاپ چهاردهم، تابستان 1380ش.

http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa16450

 


برچسب ها: عریضه نویسی ، عریضه ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 8 مرداد 1394 04:16 ب.ظ

 

آیا عریضه نویسی مبنای روایی و حدیثی دارد؟

پنجشنبه 8 مرداد 1394 03:56 ب.ظنویسنده : محب علی

 


پاسخ

اولا: عریضه نویسی در واقع نوعی توسل است. پس همان ادله جواز و یا لزوم توسل می تواند دلیل بر جواز عریضه نویسی بوده باشد. چون وقتی توسل جائز بود، نحوه و شکل آن تا زمانیکه از نظر عقلی یا نقلی یا عرفی منعی نداشته باشد، جائز خواهد بود.

و ثانیا: عریضه نویسی دارای مستند روایی است که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

در تحفة الزائر، مرحوم علامه مجلسی از امام صادق علیه السلام نقل شده که ایشان فرمودند: هر گاه کسی حاجتی از خداوند متعال داشت، و یا از موضوعی در هراس بود، آن را به این صورتی که بیان می شود بر روی کاغذی بنویسد: « بسم الله الرحمن الرحیم. انی اتوجه الیک باحب الاسماء الیک و اعظمها لدیک و اتقرب و اتوسل الیک بمن اوجبت حقه علیک بمحمد و علی و فاطمه و الحسن و الحسین و علی بن الحسین و محمد بن علی، و جعفر بن محمد، و موسی بن جعفر، و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة المنتظر صلوات الله علیهم اجمعین اکفنی کذا و کذا ...» پس آن نوشته را در آب جاری یا چاهی بیندازد انشاء الله خداوند متعال حاجت و درخواست او را بر می آورد.»

و در مورد عریضه نویسی به خدمت امام زمان «عج»، مرحوم محدث نوری، در کتاب «نجم الثاقب» از کتاب سعادت، عریضه ای را نقل کرده اند که می توانید برای اطلاع بیشتر به آنجا مراجعه نمائید. [1]

به هر حال عریضه نویسی مستند اصلی آن روایات است و به همین جهت در زندگی علمای اسلامی نیز حکایاتی وجود دارد که ایشان نیز با هدف توسل به ائمه معصومین علیهم السلام، بویژه حضرت بقیة االله الاعظم «عج» به عریضه نویسی اقدام می کرده اند.

پس از نظر شرعی نه تنها منعی ندارد بلکه شواهد و روایاتی بر صحت و جواز آن نیز وجود دارد، همانطوری که اشاره نمودیم.

و عقل هم نمی تواند بگوید که چنین کاری لغو و بیهوده است، نهایتا اینکه می گوید من نمی دانم که نوشتن عریضه با آن شکل چگونه می تواند تاثیر داشته باشد. یعنی اینگونه امور ما فوق عقل اند نه مخالف عقل.



[1] - کتاب نجم الثاقب، تالیف میرزا حسین طبرسی نوری، ص 789.

http://www.hawzah.net/fa/Question/View/12257/%D8%B9%D8%B1%DB%8C%D8%B6%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AB/?SearchText=%D8%B9%D8%B1%DB%8C%D8%B6%D9%87&LPhrase=


برچسب ها: عریضه ، عریضه نویسی ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 8 مرداد 1394 03:59 ب.ظ

 

عریضه نویسی

پنجشنبه 8 مرداد 1394 03:39 ب.ظنویسنده : محب علی

 

تاکنون به پشت مسجد جمکران رفته اید؟ درباره چاه عریضه مطلبی شنیده یا خوانده اید؟ آیا چاه عریضه را از نگاه دوربین غربی ها دیده اید؟ مثل فیلم جنگ جویان خدا که خانم کریستین امان پور آن را ساخته است.

راستش را بخواهید ما معتقدیم مسجد جمکران، مقدس است، ولی چاه عریضه ندارد و به دستور حضرت حفر نشده، بلکه هیئت امنای مسجد برای رفاه حال حاضران، دستور حفر آن را داده و در این صد سال، سه مرتبه جای آن را عوض کرده اند. آب ندارد و....

ما منکر عریضه نویسی نیستیم. عریضه، عرض حال است. گاهی شما چیزی می خواهید و آن را با زبان به خداوند متعال بیان می دارید که اسمش «دعا» است. گاهی مواقع همان خواسته را می نویسید که اسمش را  «عریضه »  می گذارند.

شما دوست دارید در کنکور قبول شوید یا مادرتان مریض است و دوست دارید شفا بگیرد یا نیازهای دیگری دارید. هم می توانید دعا کنید، هم می توانید عریضه بنویسید.

عریضه نوعی توسل، دعا، عرض نیاز به خداوند متعال است که آثار فراوانی دارد. بنابراین عریضه نویسی کاری درست و منطقی است و لازم نیست برای تقدیم عریضه، حتماً به پشت مسجد جمکران بروید و نامه خود را در چاه عریضه بیاندازید، بلکه همان طور که علما دستور داده اند، شما پس از نوشتن مطلب و خواسته خود آن را در آب جاری، مثل دریا، رودخانه یا چاه آب بیندازید یا زیر خاک، توی باغچه یا در بیابان دفن کنید. اگر خدا بخواهد، آثار آن را خواهید دید.

در این باره در شماره های بعد مطالب بیش تری تقدیم تان می شود، اما برای آشنا شدن به آثار عریضه به این داستان توجه کنید:

سید قاسم، جمعه برای معالجه فرزند بیمارش به شهر سیدنی در استرالیا مسافرت می کند. با آن که بیمارستان بسیار مجهز و معروف بود، ولی فرزندش روزبه روز بدتر می شود تا جایی که دکترها او را جواب می کنند و از درمانش ناامید می شوند. سید قاسم هیچ کاری از دستش بر نمی آید، مگر این که نزد آیت الله قزوینی برود که برای تبلیغ دین در آن جا به سر می برد و چاره ای بخواهد.

آیت الله قزوینی به او می گوید: برای صاحب الزمان عریضه ای بنویس و شفای فرزندت را از بخواه.

سؤال می کند: چگونه عریضه بنویسم؟ بلد نیستم.

آیت الله قزوینی می گوید: شما فرض کن همین الان به تو اجازه داده شده که خدمت حضرت برسی و از او چیزی درخواست کنی. چگونه از حضرت درخواست می کنی؟ همان را بنویس.

ساعتی نگذشت که عریضه ای نوشته و به آیت الله قزوینی می گوید: ببین خوب نوشته ام؟

آیت الله قزوینی نگاه می کند و می بیند نوشته است: آقا جان شما را قسم می دهم به لباس های عمه ات زینب (س) مرا در این دیار غربت ناامید مکن. پسرم را شفا بده. راضی نباش دست خالی به وطن برگردم. { در بین عرب‌ها این تعبیر رایج است. حضرت را به لباس اسارت حضرت زینب (س) قسم می‌دهند. }

آیت الله قزوینی می گوید: هیچ ایرادی ندارد. ان شاءالله آقا عنایت می فرمایند.

فردا صبح از بیمارستان زنگ می زنند که خطر رفع و بچه حالش خوب شده و باید مرخص شود. این مسئله باعث تعجب پزشکان شده بود و ناباورانه او را معاینه و مرخص کردند.

 


http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/5793/7741/98279/%D8%B9%D8%B1%DB%8C%D8%B6%D9%87/?SearchText=%D8%B9%D8%B1%DB%8C%D8%B6%D9%87&LPhrase=


برچسب ها: عریضه نویسی ، عریضه ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 8 مرداد 1394 03:42 ب.ظ